Blog

Hier zijn mijn weekjournaals te vinden in de vorm van een blog. 

Post-it

Ik schrijf dit dossier om aan te kunnen tonen dat ik een start bekwame docent ben geworden in deze stage. Ik wordt beoordeeld op mijn dossier en door lesobservaties. Door deze twee punten krijg je een idee hoe ik les geef, maar is niet volledig. Mijn leerlingen zien mij het vaakst en die weten het beste hoe ik les geef. Daarom heb ik aan al mijn klassen gevraagd of ze feedback over mij wilde opschrijven. Dit moesten ze doen doormiddel van post-its. ze moesten een top, iets wat ze goed aan mij als docent vonden, opschrijven en een tip, iets waar ik nog in moet verbeteren. Hieronder een document met de gegeven van de verzamelde post-its en onder elke klas een reflectie en vervolgstap geschreven. 

Lees meer »

Toets analyseren

Door toetsen af te nemen bij de klassen kan je een overzicht krijgen hoe goed een leerling in het vak wiskunde is, maar de cijfers alleen zeggen niet alles. Er kan op verschillende manieren naar toetsen gekeken worden. Er kan gekeken worden hoe goed een klas heeft gescoord, hier kan je een gemiddelde aan geven of een box plot bij maken. Er kan naar een individuele leerling gekeken worden door al zijn gemaakte toetsen te bekijken en daar een gemiddelde bij te berekenen. Op deze manier wordt een leerling aan het eind van een schooljaar beoordeeld. Zijn toetsen dan alleen om het resultaat van een leerling te zien? Nee, ik vind van niet. Wanneer je een toets analyseert, kan jij zien als docent wat een leerling kan en vooral wat niet. Dit kan ook klas breed getrokken worden, wat voor soort opgaves vind de klas lastig. Dit heb ik geanalyseerd door een foute analyse te maken van twee toetsen. 

Lees meer »

Groepsdynamiek

Dinsdagmiddag is vergadermiddag op Groevenbeek. Op de dinsdag zijn verschillende soorten vergaderingen gepland. Denk aan: leerling vergadering, sectie vergadering, kernteam overleg, rapportvergadering en algemene vergaderingen. Verder wordt er op de dinsdag ook een keer tijd gemaakt voor een training. Aan het begin van het jaar hebben wij een training gehad over groepsdynamiek. Tijdens de eerste training werd er vooral uitgelegd wat groepsdynamiek inhield en welke fases een groep doorloopt. Forming, storming, norming, performing en adjourning. 

Lees meer »

Mentoraat

Aan het eind van mijn eerste jaar op Groevenbeek werd mij gevraagd of ik mentor wilde worden. Dit zag ik wel zitten en het jaar daarop werd ik duo mentor met mijn collega Geke. Het was erg leuk om mentor te zijn, je bent veel meer betrokken met een klas en je relatie is een stuk hechter met je mentorklas in vergelijking met je andere klassen. 

Lees meer »

Voortgang leerdoel Verantwoording leerlingen

Dit leerdoel is ontstaan door een frustratie van eind vorig jaar. Leerling vergaten steeds hun materiaal, dit probleem wierp ik zelf in de hand door de leerlingen steeds van het geschikte materiaal te voorzien. Hierdoor kwam de verantwoordelijkheid voor het materiaal bij mij te liggen in plaats van bij de leerlingen. 

Lees meer »

Voortgang leerdoel werk Windesheim

Ik begon dit jaar met een overzicht te maken met de vakken die ik nog moest halen. Toen ik alle vakken op een rijtje had gezet schrok ik best wel, want het waren meer vakken dan ik gedacht had. Toen ik een overzicht had welke vakken ik nog moest maken heb ik alle docenten gemaild die de vakken aanboden. In de mail vroeg ik of ik de vakken fysiek kon volgen, ik merk aan mijzelf dat ik beter te werk ga als ik een vak fysiek volg. Dit was voor verschillende vakken mogelijk en die vakken volg ik nu. Voor de vakken waarvan de lessen onder mijn werktijd zijn heb ik de reader ontvangen en ben ik bezig gegaan met de opdrachten. 

Lees meer »

Voortgang leerdoel klassenmanagement

Het begin van het jaar ben ik strenger begonnen. Dit was één van mijn voornemers aan het begin van het jaar. "Streng begonnen is tijd gewonnen" (Teitler, 2012). Dit werkte zijn vruchten af. Ik had mijn klassen meer onder controle en er heerste meer rust in mijn lokaal. Nu zijn wij halverwege het jaar en merk ik dat mijn klassen drukker worden. De controle die ik eerste over mijn klassen had begin ik te verliezen.  Een collega ervaarde hetzelfde en heeft de helaas pindakaas pot in het leven geroepen. Dit vond ik zo'n goed idee dat ik mijn eigen variant ervan gemaakt heb, het consequentierad. 

Lees meer »

Voortgang leerdoel orde

In deze blog wil ik mijn voortgang met betrekking tot mijn leerdoel orde houden in de klas bespreken. Ik zal bespreken welke stappen ik tot nu toe heb genomen om aan mijn leerdoel te werken en hoe ver ik ben gekomen. Ook zal ik reflecteren op mijn oorspronkelijke verwachtingen en of deze zijn uitgekomen. Heb ik mijn leerdoel aangepast? En werkt de aanvankelijk bedachte methode nog steeds zoals verwacht?

Lees meer »

Klassenmanagement

In deze blog wil ik een les reflecteren. De les verliep niet zoals ik dat gewild had. De klas was onrustig en er was een laag leerrendement. Het reflecteren doe ik volgens het Gibbs model(Schop, 2011).

Lees meer »

Toetsen

Het schooljaar is al vijf weken onderweg, wat betekent dat we het eerste hoofdstuk van de lesstof hebben afgerond. Het is nu tijd voor de toetsen. In de afgelopen week heb ik toetsen afgenomen in al mijn klassen, en de resultaten variëren sterk.

Lees meer »

Kennismakingsgesprekken met ouders

Vorig jaar had ik voor het eerst de rol van mentor voor een VH1-klas, wat een combinatie is van MAVO en HAVO. Aan het einde van dat schooljaar gingen de leerlingen ofwel door naar HAVO of naar VMBO-TL. Van de 25 leerlingen in mijn klas hebben er 13 de overstap naar HAVO gemaakt.

Lees meer »

Leerpunten vorigjaar

Dit wordt mijn derde schooljaar op Groevenbeek, en elk jaar zie ik verbeteringen in mijn lesgeven, dankzij de lessen die ik uit voorgaande jaren heb getrokken. Ook dit jaar bouw ik voort op de leerpunten van vorig jaar, die als volgt zijn:

Lees meer »