1e mentoraat
Aan het eind van mijn eerste jaar op Groevenbeek werd mij gevraagd of ik mentor wilde worden. Dit zag ik wel zitten en het jaar daarop werd ik duo mentor met mijn collega Geke. Het was erg leuk om mentor te zijn, je bent veel meer betrokken met een klas en je relatie is een stuk hechter met je mentorklas in vergelijking met je andere klassen.
Het was mijn eerste jaar als mentor en vanuit Groevenbeek organiseren zij een training die je moet volgen. Deze training doe je samen met je collega's die ook voor het eerst mentor zijn. In deze training komen verschillende onderwerpen aan bod, denk aan: de mentor les, slecht nieuws gesprekken, ouder gesprekken, leerling gesprekken, groepsdynamiek en nog veel meer onderwerpen. Het fijnste van deze training vond ik de gesprekken met mijn collega's. De problemen waar zij tegenaan liepen herkende ik heel erg en daar konden wij allemaal van leren. Deze training heb ik afgesloten met een certificaat.
Niet alleen bij de mentortraining heb ik dingen geleerd, maar ook van het mentoraat zelf. De grootste stappen heb ik gezet in het contact met de ouders. Als mentor ben je de contactpersoon van de school voor de ouders. Dit contact had ik in sommige situaties iets beter moeten onderhouden. Het contact met de leerlingen die ik begeleiden was erg goed, maar betrok de ouders te weinig. Aan het eind van het jaar kreeg ik dit ook van een ouder te horen dat zij het op prijs hadden gesteld als ze iets meer van mij hadden gehoord. Dit is een les waar ik nu erg mee bezig ben om te verbeteren.
In mijn eerste mentorjaar heeft de school een enquête bij mijn mentorklas afgenomen. De resultaten zijn hieronder te zien.
Ik vond het erg leuk om te zien dat mijn leerlingen mij aardig en een leuke docent vonden. Ik stop veel tijd en energie in de relatie met de leerlingen en ben dan blij dat de leerlingen deze relatie ook prettig vinden. Echter zag ik wel dat deze relatie met de klas is en niet met de individuele leerling. Bij vraag 13 heb ik ook een onvoldoende gekregen. Hier ben ik ook meer op gaan letten om de relatie met de individuele leerling te verbeteren en vaker één op één te vragen hoe het gaat. In deze gesprekken heb kan ik het ook hebben over de problemen waar leerlingen tegen aan lopen. Daar heb ik tot nu toe niet echt de mogelijkheid van mijn leerlingen voor gegeven. In deze gesprekken wil ik dit ook duidelijk maken, dat ze met problemen bij mij mogen komen.
Vooral was ik tevreden na mijn eerste mentorjaar. Het was een gezellige en leuke klas om te begeleiden en ga met veel plezier met deze klas mee naar het tweede jaar als mentor.
2e mentoraat
Dit jaar ben ik wederom mentor van dezelfde klas. Dat de klas hetzelfde is, betekend niet dat dit mentorjaar net zo voorspoedig gaat als vorig jaar. In vergelijking met vorig jaar heb ik nu meer leerlingen die individuele zorg nodig hebben. Dit jaar ben ik meer in contact geweest met het pluspunt om leerlingen te begeleiden.
De individuele zorg begon al aan het begin van het jaar. Ik ben met mijn mentorklas meegegaan, maar de klas is samengevoegd en zo heb ik ook een paar nieuwe leerlingen in de klas. Eén van die nieuwe leerlingen heeft autisme en is daardoor van havo gezakt naar vmbo tl. Deze leerling had vorig jaar moeite met plannen en zijn huiswerk maken. Ouders namen aan het begin van het schooljaar contact met mij op hoe de school dit kon oppakken. Al vrij snel had ik door dat deze leerling een duidelijke hulpvraag had die mijn kennis te boven ging. Om aan deze hulpvraag te voldoen heb ik de zorgcoördinator ingeschakeld. Er volgde een gesprek met de leerling, ouders, zorgcoördinator en ikzelf om te kijken welke zorg de school kan bieden. Naderhand van dit gesprek hebben wij als school ervoor gekozen om de leerling elke dag na zijn lessen naar het pluspunt te sturen om daar aan zijn huiswerk te werken. Op het pluspunt controleren ze of het werk af is en pas dan mag de leerling naar huis gaan. Het probleem van de leerling zat niet in het plannen, maar in het maken van zijn huiswerk. Dat is de reden om voor deze strategie te kiezen. Dit hebben wij een geruime tijd gedaan en vervolgens een tweede gesprek gepland om de voortgang te bekijken. In dit tweede gesprek kwam naar boven dat de leerling niet altijd naar het pluspunt is gegaan om zijn huiswerk te maken. "Hij was het dan vergeten" was zijn verklaring. Ondanks zijn afwezigheid bij het pluspunt gingen de cijfers wel omhoog. Er is nu voor gekozen om de begeleiding bij het pluspunt stop te zetten, de leerling maakte er geen gebruik van. Deze interventie was in het begin ook bedoelt om van korte duur te zijn, de bedoeling was om de leerling zelf te laten inzien dat huiswerk maken helpt. Nu is ervoor gekozen dat de begeleiding stopt en hij thuis aan de slag moet met zijn huiswerk. Twee weken geleden heb ik de ouders van de leerling gesproken en zij vertelde dat de leerling nu naar huiswerkbegeleiding gaat om daar zijn huiswerk te maken.
Daarnaast was er een leerling waarvan ik vorig jaar ook de mentor van was, waar het mentaal niet heel goed mee gaat. Meerdere malen telefonische en per mail contact gehad met de moeder van de leerling. De moeder vertelde dat de leerling niet goed in zijn vel zat en dit uiten zich thuis in geweld. De leerling begon van zich af te slaan en dwars gedrag te vertonen. Het is heel normaal dat een kind in deze leeftijd aan het puberen is, maar dit nam een verkeerde wending vertelde de moeder. De ouders zijn naar de ggz gestapt en voeren daar gesprekken om te kijken hoe ze de leerling kunnen helpen om uit deze mentale put te komen. Om een goed beeld van de leerling te krijgen wou het ggz een gesprek met de school, dit gesprek heeft plaatsgevonden met de leerling, ouders, ggz behandelaars, zorgcoördinator en mijzelf. In dit gesprek hebben wij het gehad over wat de school de leerling kan aanbieden. Er is voor gekozen om de leerling een escape kaart te geven. Deze kaart kan hij inzetten als het te veel wordt en de les uit wilt. De leerling gaat dan naar het pluspunt om daar tot rust te komen. Het ggz doet nog verder onderzoeken en gesprekken en zou de school een terugkoppeling geven over hoe wij de leerling het beste kunnen ondersteunen.
Dit jaar heb ik mij erg zorgen gemaakt om een leerling. Ik heb een leerling die met een hersenvliesontsteking in het ziekenhuis heeft gelegen. Deze leerling heeft meerder weken van school gemist om bij te komen. Ik heb veel contact gehad met deze leerling en zijn ouders. Nu gaat de leerling weer een paar uur per dag naar school. De ouders, doctoren en ikzelf hebben besloten om niet gelijk te veel druk bij de leerling te leggen, daarom gaat hij nog niet hele dagen naar school. Ook heb ik in het team gevraagd wat deze leerling allemaal gemist heeft en of hij alles moet inhalen. Met deze informatie heb ik een overzicht gemaakt en naar de ouders en de leerling gestuurd. Nu weten zij waar ze aan moeten werken.
Dit jaar wou ik veel meer nadruk leggen op het contact met de ouders en de individuele leerling. Dat is dit jaar zeker gelukt, maar wel noodgedwongen. Ik heb veel contact gehad met de zorgcoördinator en de mensen bij het pluspunt.
Extra mentorklas
Burn-out is een klacht die ik helaas veel zie bij mij op school. Zo ook in het team waar ik in werk. Er liggen verschillende collega's langdurig thuis en daaronder vallen ook mentoren. Hierdoor zijn er klassen die geen mentor hebben, waaronder één van de klassen die ik les geef. Voor een brugklas is een mentor erg belangrijk en met name de klas die ik ook les gaf. In een vergadering gaven alle lesgevende docent aan dat deze klas drukker begon te worden en dit mede kwam omdat er geen mentor voor deze klas is. Er was dus een vraag voor een nieuwe mentor, maar deze positie was moeilijk te vervullen. De meeste docenten zijn al mentor en daarom heb ik aangegeven dat ik deze klas wel wou overnemen. Ik zie de klas 4 uur in de week en ken daardoor de klas al aardig goed. Het scheelt dat dit dezelfde soort klas is waarvan ik vorig jaar mentor was, dus ik weet precies hoe het gaat in dit soort klassen. Het is namelijk een havo/tl klas, ouders hebben vaak de vraag hoe het zit met de eisen om naar havo te gaan en die weet ik allemaal nog van vorig jaar.
Reactie plaatsen
Reacties