Leerdoelen
Dit is mijn derde jaar op Groevenbeek. In de eerste twee jaren heb ik veel geleerd, maar uitgeleerd ben je nooit. Om een goede docent te worden en te blijven is er altijd ontwikkeling nodig! Vorig jaar liep ik tegen een paar struikelblokken aan waar ik dit jaar aan wil werken.
Creëren van een vredige leeromgeving
Bij diverse lessen vorig jaar heb ik onrust ervaren. In die situaties was de klas erg druk en was de sfeer niet ideaal voor iedereen. Sommige leerlingen hadden moeite met concentratie en voelden zich door de onrust niet op hun gemak in mijn lokaal. Mijn doel is om dit absoluut te vermijden voor het komende jaar. Ik streef ernaar dat mijn klas een fijne plek is waar iedereen zich veilig voelt en waar effectief geleerd wordt.
Mijn leerdoel is bereikt wanneer leerlingen tijdens de uitleg stil zijn. Daarnaast is het de eerste 10 minuten van het zelfstandig werken stil. Daarna mogen ze overleggen met de buurman of buurvrouw. Dit wil ik in het begin van het jaar gelijk inzetten en zou al na een maand gerealiseerd moeten kunnen zijn.
Om dit te bewerkstelligen, ben ik van plan om dit schooljaar strenger en consequenter te beginnen. Zoals Teitler opmerkt in zijn boek Lessen op orde: "Streng begonnen is tijd gewonnen." (Teitler & Van Brussel, 2012)
Voortgang: Voortgang leerdoel orde, Voortgang leerdoel klassenmanagement
Leerlingen zelf verantwoordelijk maken
Eén van de grootste uitdagingen die ik aan het einde van het vorige schooljaar ervoer, was de ongeordendheid van de spullen van mijn leerlingen. Boeken, schriften, pennen, potloden, geodriehoeken en meer werden vaak vergeten.
Ik besef dat ik zelf een rol heb gespeeld in dit probleem. Aan het begin van het vorige jaar had ik hier nog niet goed over nagedacht, en als een leerling iets vergeten was, zorgde ik ervoor dat ze toch het benodigde materiaal kregen om aan het werk te kunnen gaan. Dit jaar wil ik echter de verantwoordelijkheid hiervoor bij de leerlingen leggen, in een poging om dit probleem te voorkomen. Ik leen mijn eigen boeken of etuis niet meer uit. Zo worden de leerlingen aangemoedigd om zelf hun spullen op orde te hebben. Hoewel dit op het moment zelf wellicht wat ongemak kan veroorzaken, geloof ik dat het op de lange termijn beter zal zijn.
Daarnaast was ik geneigd vaak antwoord op vragen van de leerling te geven, zonder leerlingen eerst zelf een oplossing te laten aandragen. Vanaf nu wil ik de leerlingen eerst zelf naar oplossingen laten zoeken en eventueel daarna ondersteunen wanneer ze een probleem hebben.
Deze aanpak stelt mij in staat om leerlingen te leren zelf verantwoordelijkheid te ontwikkelen. Door zelf zorg te dragen voor hun eigen benodigdheden, worden ze beter voorbereid op de toekomst. Uiteindelijk zullen ze in latere jaren op school ook verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun eigen spullen en in hun volwassen leven word ook eigen verantwoordelijkheid van ze verwacht.Het is dus verstandig om hier vroeg mee te beginnen.
Mijn leerdoel is behaald wanneer alle leerlingen hun eigen materiaal op orde hebben en zelf aankomen met oplossingen als ze tegen een probleem aanlopen. Dit gaat natuurlijk niet in één keer goed, daarom is het belangrijk om als docent vragen te stellen die leerlingen kunnen helpen zelf een oplossing te vinden.
Voortgang: Voortgang leerdoel Verantwoording leerlingen
Doelgerichte inzet bij Windesheim
Al mijn gestelde leerdoelen zijn voortgekomen uit dingen waar ik het vorige schooljaar niet aan heb kunnen werken of waar ik me aan heb gestoord. Dit volgende leerdoel is daar ook een voorbeeld van. In het afgelopen jaar heb ik niet voldoende aandacht kunnen besteden aan mijn verplichtingen voor Windesheim. Omdat ik mezelf tot doel heb gesteld om dit jaar af te studeren, is het nu tijd voor verandering. Ik ben vastbesloten om twee volledige dagen per week consequent te besteden aan mijn werk voor Windesheim. Op deze manier creëer ik de benodigde ruimte om dit schooljaar mijn afstudeerdoel te bereiken.
Om deze inzet daadwerkelijk te verwezenlijken, plan ik om deze twee dagen actief aan de slag te gaan op de werkplekken voor docenten op Groevenbeek. Op die locatie ben ik gevrijwaard van de afleidingen thuis en kan ik me beter focussen op mijn taken. Mijn leerdoel zal zijn behaald wanneer ik aan het einde van dit jaar mijn diploma in handen heb.
Voortgang: Voortgang leerdoel werk Windesheim