Voortgang leerdoel klassenmanagement

Gepubliceerd op 23 februari 2024 om 10:34

Drukte nam toe 

Het begin van het jaar ben ik strenger begonnen. Dit was één van mijn voornemers aan het begin van het jaar. "Streng begonnen is tijd gewonnen" (Teitler, 2012). Dit werkte zijn vruchten af. Ik had mijn klassen meer onder controle en er heerste meer rust in mijn lokaal. Nu zijn wij halverwege het jaar en merk ik dat mijn klassen drukker worden. De controle die ik eerste over mijn klassen had begin ik te verliezen.  Een collega ervaarde hetzelfde en heeft de helaas pindakaas pot in het leven geroepen. Dit vond ik zo'n goed idee dat ik mijn eigen variant ervan gemaakt heb, het consequentierad. 

Consequentierad

Het consequentierad werkt als volgt. Wanneer een leerling gedrag vertoont wat ik niet aanvaard, dan schrijf ik zijn of haar naam op het bord. Een naam op het bord is een waarschuwing. Door de naam op het bord te schrijven zien de leerlingen dat ze een waarschuwing hebben, het staat zwart op wit en dit is voor mij als docent ook makkelijker. Nu hoef ik niet meer uit mijn hoofd te weten wie ik al een waarschuwing heb gegeven. Het staat op het bord, hierdoor handel ik een stuk consequenter. 

Wanneer een leerling nog een keer in de fout gaat komt er een streepje achter zijn of haar naam. Een streepje betekend dat hij of zij aan het eind van de les aan het consequentierad moet draaien. Dit is een digitale keuze rad met verschillende consequenties erop die de leerling moet uitvoeren. Dit zijn consequenties die mij als docent niet meer werk kosten, maar voor de leerling wel. Denk hierbij aan het lokaal opruimen, theorie overschrijven, extra opdracht maken of kauwgom van de tafels af krabben. Het rad is te vinden op: https://wheelofnames.com/nl/ 

Ik vond het altijd lastig om consequenties te geven aan mijn leerlingen, dit rad heeft ervoor gezorgd dat ik hier niet meer over na hoef te denken. Het rad bepaald wat de leerlingen voor straf krijgen. Aan mij is nu de taak om consequent te handelen met de namen op het bord te schrijven en de streepjes erachter te zetten. 

Reflectie

Ik gebruik het consequentierad nu een tijdje en wilde deze methode gaan reflecteren volgen het model van Korthagen. 

Handelen en ervaren

Door gebruik te maken van het consequentierad wilde ik mijzelf een handvat toerieiken hoe ik consequenter te werk kon gaan. Door consequent te werken weten de leerlingen wat ze wel en vooral wat ze niet in mijn les mogen doen. Hierdoor wil ik de rust weer herpakken in mijn lessen.

Terugblik

Toen ik het rad introduceerde bij mijn leerlingen waren ze allemaal enthousiast. Ze zagen zelf ook in dat ze te druk begonnen te worden en snapte dat de docent zou ingrijpen. Deze manier van ingrijpen vonden de leerlingen een leuke en creatieve oplossing. 

Het rad heeft zijn vruchten afgeworpen, wanneer een leerling zijn of haar naam op het bord zit staan worden ze een stuk rustiger. Dus in ware werkt het rad, toch zijn er ook nadelen. Het liefst willen de leerlingen dat er iemand aan het rad moet draaien, zolang ze het zelf niet zijn. Hierdoor krijg je de situatie dat leerlingen elkaar gaan forceren om elkaars naam op het bord te krijgen met een streepje erachter. 

Bewustwording van essentiële aspecten

Door het rad ben ik consequenter gaan handelen. Door namen op het bord te schrijven hou ik bij hoe vaak een leerling in "overtreding" is geweest. Het consequent handelen kan op veel manieren, maar door het rad is het voor mij persoonlijk makkelijker geworden. Ik heb nu handvaten waar ik mij aan vast kan houden. 

Alternatieve ontwikkelen en daaruit kiezen

Eén van de "straffen" op het rad is de klas trakteren. Dit is onder de leerlingen een favoriet en zorgt ervoor dat leerlingen elkaar forceren om op het bord te komen. Ik wil deze straf uit het rad halen om te ervaren of de leerlingen elkaar hierdoor minder gek maken. Het rad heeft als doel om de klas rustiger te krijgen en niet om elkaar gek te maken. 

Uitproberen

Ik ga dit de komende lessen uitproberen om te zien wat de gevolgen hiervan zijn.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.