Groepsdynamiek

Gepubliceerd op 26 februari 2024 om 14:32

Trainingen

Dinsdagmiddag is vergadermiddag op Groevenbeek. Op de dinsdag zijn verschillende soorten vergaderingen gepland. Denk aan: leerling vergadering, sectie vergadering, kernteam overleg, rapportvergadering en algemene vergaderingen. Verder wordt er op de dinsdag ook een keer tijd gemaakt voor een training. Aan het begin van het jaar hebben wij een training gehad over groepsdynamiek. Tijdens de eerste training werd er vooral uitgelegd wat groepsdynamiek inhield en welke fases een groep doorloopt. Forming, storming, norming, performing en adjourning. 

Verschillende fases

De eerste fase is de formingsfase, hier komt de groep voor het eerst bij elkaar en leren ze elkaar kennen. De tweede fase is de stormingsfase, deze fase heet niet voor niks de stormingsfase want het kan gaan stormen in de klas. In deze fase gaan de leerlingen de grenzen opzoeken en uitzoeken wat er allemaal mag van de docent. In deze fase word de normdrager bekend, dit is de leerling die bepaald wat de norm in de klas is. Als deze persoon eenmaal bekend is komen we aan in de derde fase. De normingsfase, de norm is bepaald door de normdrager en iedereen gedraag zich hiernaar. Als vierde fase komen we aan bij de performingsfase, bij de fase weten alle leerlingen wat hun rol in de klas is en wordt er gewerkt, of juist niet. Als laatste hebben wij de adjourningfase, dit is aan het einde van een schooljaar als de leerlingen weten dat ze afscheid van sommige leerlingen gaan nemen (Schotanus, 2023).

Stormingsfase

Op het moment van de training zaten de klassen in de stormingsfase. Bij deze fase is het belangrijk dat jij als docent duidelijk laat zien wat wel en vooral wat niet mag in jouw lokaal. Leerlingen gaan de grenzen opzoeken en die moet jij als docent stellen. Wanneer je dat in deze fase niet goed doet is het moeilijk om deze later weer bij te stellen. In deze fase is het achterhalen wie de normdrager gaat worden belangrijk. De normdrager bepaald het gedrag van de groep en is daarmee een belangrijke speler in het spel om de klas voor je te winnen. Ben jij als docent vrienden met de normdrager, dan heb je de klas voor jou gewonnen. De normdrager hoeft niet altijd een slechte invloed te hebben op de klas, de normdrager kan ook de klas in een positieve manier mee nemen en er voor zorgen dat de klas goed mee doet met de uitleg en dat er gewerkt wordt in de les. 

Zoeken van de normdrager

Om te achterhalen wie de normdrager is gingen wij als docent in groepen zitten. Er is altijd maar één normdrager per groep en wij als docenten gingen nadenken wie dat per klas zou kunnen zijn. Je kan de normdrager achterhalen door goed na te denken wie de klas het meest beïnvloed. Wanneer de normdrager er niet is gaat de klas zich anders gedragen, zo kan je makkelijk achterhalen wie het is. Maar natuurlijk is niet elke leerling een keer ziek, daarom was het nuttig om met elkaar in gesprek te gaan om te achterhalen wie de normdrager is. 

Er zijn drie verschillende soorten normdrager. De strijder, dit is de normdrager die altijd in strijd is tegen de docent. Dit is de leerling die altijd in gaat als de docent iets zegt en als doel heeft om het leven van de docent moeilijk te maken. De strateeg, speelt een tactisch spelletje om de docent voor zich te winnen en zo de macht in het lokaal te krijgen. Deze leerling doet erg zijn best om vriendelijk gevonden te worden door de docent en zo meer te mogen. Als laatste hebben wij de vermijder, deze normdrager hoor je niet zo snel. Maar heeft op de achtergrond alle touwtjes in handen. Deze normdrager staat niet graag op de voorgrond en laat vooral andere leerlingen dingen voor hem/haar doen. 

Nu het duidelijk is wat voor verschillende normdragers er zijn kon er gerichter gezocht worden naar de normdrager per klas. Als deze eenmaal bekend is, is het belangrijk om te onderzoeken wat de behoefde van deze leerling is. Wanneer je de normdrager voor je hebt gewonnen heb je de groep ook gewonnen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.