Toets analyseren

Gepubliceerd op 29 februari 2024 om 09:33

Inzicht krijgen

Door toetsen af te nemen bij de klassen kan je een overzicht krijgen hoe goed een leerling in het vak wiskunde is, maar de cijfers alleen zeggen niet alles. Er kan op verschillende manieren naar toetsen gekeken worden. Er kan gekeken worden hoe goed een klas heeft gescoord, hier kan je een gemiddelde aan geven of een box plot bij maken. Er kan naar een individuele leerling gekeken worden door al zijn gemaakte toetsen te bekijken en daar een gemiddelde bij te berekenen. Op deze manier wordt een leerling aan het eind van een schooljaar beoordeeld. Zijn toetsen dan alleen om het resultaat van een leerling te zien? Nee, ik vind van niet. Wanneer je een toets analyseert, kan jij zien als docent wat een leerling kan en vooral wat niet. Dit kan ook klas breed getrokken worden, wat voor soort opgaves vind de klas lastig. Dit heb ik geanalyseerd door een foute analyse te maken van twee toetsen. 

T1 formules en vergelijkingen

In onderstaande document staat mijn foute analyse. Deze toets is erg goed gemaakt en er waren niet veel fouten gemaakt, toch waren er een paar onderdelen die mij opvielen. Door deze analyse ga ik anders kijken naar dit hoofdstuk. Ik neem tips mee voor volgend jaar zodat ik aan deze foute kan werken. 

Zo wil ik volgend jaar meer nadruk leggen in dit hoofdstuk op het maken van grafieken en de bijbehorende afspraken, in het bijzonder de afspraak om namen bij de assen op te schrijven. 

Daarnaast wil ik alle leerling het inzicht geven wanneer je nul in een formule invult de uitkomst niet altijd nul hoeft te zijn, veel leerlingen denken namelijk van wel. Dit kan ik voorkomen door gebruik te maken van andere voorbeelden, ik gebruik nu vaak een formule waar gesproken wordt over geld verdienen met aantal uren werken. Hierbij krijgt de persoon die werkt ook een fooi, maar leerlingen denken dat wanneer je nul uren werkt je ook geen fooi krijgt. Hier zit een hele logische gedachte gang achter, maar formule technisch klopt deze niet. Daarom wil ik in de toekomst gebruik gaan maken van andere voorbeelden.

Als laatste wil ik benaderukken dat bij inklemmen je op het precieze antwoord uit moet komen en niet moet benaderen. Wanneer dit veel tijd kost geef ik de tip aan de leerlingen om eerst door te gaan met de andere opdrachten en als laatste terug te keren naar de inklem opdracht. 

T2 stelling van Pythagoras

Bij deze analyse zag ik verschillende punten waar ik aan wil werken. De meeste foute wil ik in de toekomst voorkomen om het relationele begrijpen van de lesstof te vergrootte. Leerlingen volgen simpel weg het stappenplan zonder te weten wat het eigenlijk inhoud. Hierdoor worden fouten gemaakt met het invullen van een schema. Wanneer leerlingen de stelling van Pythagoras relationeel begrijpen zijn deze fouten te voorkomen. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.