Dit wordt mijn derde schooljaar op Groevenbeek, en elk jaar zie ik verbeteringen in mijn lesgeven, dankzij de lessen die ik uit voorgaande jaren heb getrokken. Ook dit jaar bouw ik voort op de leerpunten van vorig jaar, die als volgt zijn:
-
Orde in de spullen van de leerlingen: Vorig jaar was ik behoorlijk gefrustreerd door leerlingen die hun boeken, schriften of etuis vergaten, waardoor ze niet zelfstandig konden werken. Aanvankelijk nam ik de verantwoordelijkheid op me om hen materiaal te lenen als ze iets vergeten waren. Hierdoor was ik meer bezig met hun spullen dan de leerlingen zelf. Dit jaar wil ik dit anders aanpakken. Ik zal aan het begin van het jaar geen materiaal meer uitlenen, waardoor leerlingen zelf verantwoordelijk moeten zijn voor hun benodigdheden. Dit kan op korte termijn vervelend lijken, maar op de lange termijn helpt het hen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen spullen.
-
Meer rust tijdens de les: Vorig jaar was mijn les soms te onrustig, waardoor sommige leerlingen moeite hadden zich te concentreren. Dit jaar wil ik hier veel meer aandacht aan besteden. Ik ben strenger van start gegaan en leg meer nadruk op stilte in de klas. Ik wacht geduldig tot het echt stil is voordat ik spreek, zonder mijn stem te verheffen. Daarnaast zal ik verschillende technieken uitproberen om de klas rustig te krijgen en te houden.
-
Gestructureerde inzet voor Windesheim: Vorig jaar besteedde ik hier niet genoeg tijd aan, maar dit jaar is mijn doel om serieus aan mijn afstuderen te werken. Om dit te bereiken, plan ik om de twee vrije dagen die ik heb van Groevenbeek te besteden aan mijn werk voor Windesheim. Hierdoor hoop ik elke week aanzienlijke voortgang te boeken en mijn afstuderen dit jaar succesvol af te ronden.
Reactie plaatsen
Reacties