Kennismakingsgesprekken met ouders

Gepubliceerd op 15 september 2023 om 15:50

Vorig jaar had ik voor het eerst de rol van mentor voor een VH1-klas, wat een combinatie is van MAVO en HAVO. Aan het einde van dat schooljaar gingen de leerlingen ofwel door naar HAVO of naar VMBO-TL. Van de 25 leerlingen in mijn klas hebben er 13 de overstap naar HAVO gemaakt.

Dit jaar ben ik opnieuw de mentor van mijn klas gebleven, maar nu begeleid ik een 2TL-klas. Er zijn 12 leerlingen doorgestroomd naar deze klas, en om de klas aan te vullen zijn er 14 nieuwe leerlingen bijgekomen. Om zowel de nieuwe leerlingen als hun ouders te leren kennen en omgekeerd, heb ik hen uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek.

Ter voorbereiding op dit gesprek heb ik tijdens de mentorles een enquête afgenomen. De resultaten hiervan zijn hieronder weergegeven.

Er waren enkele specifieke vragen waar ik met name nieuwsgierig naar was bij de nieuwe leerlingen. Deze vragen hadden betrekking op hun ervaring in de klas. Hoe bevalt het je in de klas? Kun je je goed concentreren? Voel je je gewaardeerd door je klasgenoten? Heb je last van pesten? Met deze vragen hoopte ik te peilen of de nieuwe leerlingen zich comfortabel voelen in de klas. Gelukkig was dat het geval bij iedereen.

Dit was echter niet de enige voorbereiding die ik trof voor het gesprek. Om de nieuwe leerlingen beter te leren kennen, heb ik alle gegevens over de leerlingen in Magister grondig doorgenomen. Dit gaf me al een redelijk beeld van hoe de leerlingen het vorige jaar hebben ervaren. Ik heb alle relevante informatie in een document verzameld, zodat ik tijdens het gesprek gemakkelijk op deze gegevens kan terugvallen. 

Bij Groevenbeek wordt het eerste jaar van nieuwe mentoren ondersteund met een cursus. In deze cursus doorlopen nieuwe mentoren gezamenlijk een programma waarin alle aspecten van het mentorschap worden behandeld. Als onderdeel van dit traject ontvangen ze ook een boek waarin relevante informatie over het mentorschap te vinden is. Dit boek bevat bijvoorbeeld een hoofdstuk gewijd aan oudergesprekken.

In dit hoofdstuk werd extra benadrukt hoe cruciaal de 'dynamische driehoek' is. De dynamische driehoek wordt visueel weergegeven als een driehoek, waarbij de hoekpunten het kind, de ouders en de school vertegenwoordigen. De zijden van de driehoek symboliseren de contact- en communicatielijnen. Binnen deze driehoek is er ruimte voor groei, aangezien deze drie componenten aanzienlijke invloed hebben op de leerling. We noemen het de 'dynamische driehoek' omdat de posities van de hoekpunten voortdurend veranderen. Hoe meer groeiruimte de leerling heeft, hoe beter de gelegenheid om zich te ontwikkelen. Een goede groeiruimte ontstaat door effectieve communicatie tussen de hoekpunten. Wanneer er geen duidelijke communicatie plaatsvindt of wanneer ouders en de school niet op één lijn zitten, heeft dit negatieve gevolgen voor het kind (Terpstra & Prinsen, 2012). 

De dynamische driehoek heeft ook een bijzondere betekenis voor Groevenbeek. De kennismakingsgesprekken zijn dan ook opgebouwd volgens dit principe, waarbij de leerling, de ouder en de mentor allemaal aanwezig zijn. Groevenbeek hanteert deze structuur niet alleen voor de kennismakingsgesprekken, maar ook voor de voortgangsgesprekken. Deze worden altijd gevoerd in dezelfde opstelling: de leerling, de ouders en de mentor zijn allemaal betrokken.

  • Naast het belang van de dynamische driehoek, heb ik waardevolle praktische tips van De Jong en Mijland gekregen waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. In mijn ogen waren deze twee tips bijzonder praktisch:

    1. Wanneer een tienminutengesprek uitloopt, stel dan een vervolggesprek voor aan de ouders. In zo'n vervolggesprek kun je meer tijd nemen om de zaken met betrekking tot hun kind te bespreken. Dit voorkomt dat de volgende ouders lang moeten wachten.

    2. Beloof geen dingen die je niet kunt waarmaken. Hoewel deze tip misschien vanzelfsprekend lijkt, nemen ouders en leerlingen alles wat je zegt vaak als waarheid aan. Als je iets niet zeker weet, is het prima om dat aan te geven. Het is zelfs beter om dit na te gaan vragen en het antwoord per e-mail te verstrekken (Jong & Mijland, 2005).

Tijdens de gesprekken bevond ik me achter mijn laptop, aangezien ik meerdere opeenvolgende gesprekken had en niet alles kon onthouden. Op mijn laptop had ik het voorbereide document geopend en noteerde ik beknopt de belangrijkste punten. Dit deed ik efficiënt, zodat ik niet te veel tijd aan het typen hoefde te besteden en tegelijkertijd de leerlingen en ouders recht in de ogen kon kijken.

Achteraf heb ik alle essentiële informatie van de gesprekken in Magister ingevoerd. Van een ouder ontving ik een verzoek om een gesprek met de teamleider te regelen. Ik heb dit meteen gedaan en het gesprek staat nu gepland. De teamleider wenste dat ik ook aanwezig zou zijn bij dit gesprek, zodat ik de leerling optimaal kan ondersteunen.

De voorbereiding op de kennismakingsgesprekken heeft echt bijgedragen aan mijn zelfverzekerdheid. Zoals ik eerder al vermeldde, ben ik nu bezig met mijn tweede jaar als mentor, en vorig jaar verliepen de gesprekken minder vlot. Ik had vaak moeite met het bedenken van vragen als een gesprek vastliep, of ik wist niet goed hoe ik moest reageren op bepaalde vragen. Dit keer was ik veel beter voorbereid, en daardoor verliepen de gesprekken soepeler.

Een aspect dat ik in de toekomst wil verbeteren, zijn de gesprekken met leerlingen die het goed doen. Bij leerlingen waar wat uitdagingen spelen, heb ik genoeg gesprekstof en zijn 10 minuten bijna te kort. Maar bij leerlingen die zich voorbeeldig gedragen en goede resultaten behalen, lijkt het gesprek snel af te ronden. Hoe kan ik ook met deze leerlingen en hun ouders een waardevol en betekenisvol gesprek voeren? Dit wordt mijn leerpunt voor toekomstige gesprekken.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.